Posten har svenska statens uppdrag att tillhandahålla en rikstäckande postservice till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag fem dagar i veckan året om. Varje dag hanterar Posten över 20 miljoner försändelser. Postens kunder är såväl stora som små företag, organisationer, offentlig förvaltning, kommuner, landsting och privatpersoner. Genom att använda Postens tjänster så garanterar vi också Dig som kund hög service och leverans av världsklass. Här nedan berättar vi kortfattat om de tjänster från Posten som vi utnyttjar.
Posten Brevpostförskott Postförskott innebär att du betalar din beställning när du hämtar den på Postens ombud. Detta är vårt dyraste betalningsalternativ (108-128kr beroende på vikt) och då ingår även den så kallade postförskottsavgiften.
Beställningar upp till 2 kg skickar vi som Brevpostförskott och väger ditt paket över 2 kg så skickar vi den som ett MyPack paket med Postförskott som tillägg.
Du blir aviserad via SMS när din order finns att hämta hos ditt ombud.
Ett kollinummer med Brevpostförskott kan se ut så här AF123456789SE
Posten Varubrev 1:a-klass När du betalar med Swish, Kort eller mot Klarna skickas din beställning nästan alltid som Varubrev. Undantag är om din beställning väger mer än 2 kg eller är skrymmande.
Varubrevet delas normalt sett ut direkt i din brevlåda dagen efter att vi har skickat din beställning. Om försändelsen inte får plats i lådan så levereras det istället utanför din dörr.
Snabbast avisering får du via postnords app i din smartphone, som uppdaterar dig i realtid. Kollinumret mailas ut till dig i samband med att din order skickats.
Ett kollinummer med Varubrev kan se ut så här UA123456789SE
Posten Mypack Alla beställningar som väger mellan 2 kg och 20 kg skickas som Mypack. Mypack kommer också fram dagen efter om du inte bor längst upp i norr eller på Gotland. Då tar det en dag extra för Posten att leverera din order.
Vi skickar också beställningar med ovanligt högt värde som Mypack eftersom Mypack är högre försäkrade och har en något bättre tjänst för spårning än exempelvis Varubrev och Brevpostförskott.
För dig som kund blir det inte dyrare om vi väljer att skicka beställningen som Mypack i stället för exempelvis Varubrev.
Ett kollinummer med Mypack kan se ut så här 12345678901SE
Kolla hur det går till hos Posten under julhandeln.